CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Thursday, October 9, 2008

شوية حاجات كدة

أول حاجة :
أصعب حاجة ممكن تحصل لي أو لأي حد
انه يكتشف ان حد افشى اسراره
او قال عليه كلام غريب او مش صح لحد تاني
خصوصا ًإذا كان اللي قال الكلام دة حد كان قريب منك في يوم من الأيام
صعب أوي إن حد يستعمل ضعفك ضدك ..
و انت لما كان في ايدك تعمل دة ضده و لسة في ايدك ..
بس عمرك ما هتحاول انك تعمل كدة لأن أخلاقك مش هتسمح لك
كل اللي بتعمله إنك بتضايق و بتدعي ان ربنا يهديه او يهديها و خلاص
و انا كنت بقالي يومين متضايقة بسبب الموضوع دة
لأن دة تعدى قدرتي على التخيل ..
آخر حاجة كنت أتخيلها إن أسراري الخاصة يتحط عليها شوية بهارات و جهل
و يبقوا حاجة حد يستعملها ضدي .. و للأسف ماكانش أي حد
حسبي الله و نعم الوكيل
____________
حاجة تانية :
بالرغم من مزاجي اللي كان سيء أوي
بسبب الحاجة الأولى المكتوبة هنا
النهاردة حصلت لي حاجة حلوة أوي
جت لي هدية ظريفة أوي من حد من اللي بيشتغلوا معايا في القسم
جال دي في دي فيه حاجات أجنبية قديمة و نادرة أوي
لإلفيس بريسلي و ديانا روس و أوتيس ريدنج و ناس كتير و متقسمة لروك و لبوب و كانتري و كدة
كلها حاجات كلاسيكية جميلة أوي أوي مش عارفة قدر يعرف انها بحبها ازاي
و لما سألته قالي :
"Classic and Romantic.. This is You Shymaa !! "
عجبني أوي رده
و جاب لي اسطوانة حلوة جداً Spanish Guitar
عجبتني اوي برضه
المهم انا مزاجي اتحسن اوي بالهدية دي
فرحت بيها اوي لأني من زمان محدش جاب لي هدية
من زمااااااااان محدش اداني حاجة و قالي دي عشانك
الحمدلله
_________
حاجة تالتة :
في حاجة لفتت انتباهي أوي في الوقت دة
في ناس أول ماتتزنق تقوم حالفة كذب و مشهدة ربنا
على طول
دوغري
أي حاجة يقوم هوب قايل و الله العظيم ( يحلف كذباً على شيء أنه فعله او لم يفعله بصيغة ماضية )
و يقوم حاطط لفظ الجلالة في أيمانه وهو كذوب
يا جماعة اتقوا الله
اليمين الغموس تغمس صاحبها في النار
انا مش عارفة اللي كل ما يتزنق يشهد ربنا عليه دة يوم القايمة هيبقى شكله إيه
و الله ما عارفة هيروح فين ساعتها
الدنيا ساعة ..
ساااااااعة
اعملوا لآخرتكم و بلاش الكذب بالشكل دة
لعنة الله على الكاذبين
و حكاية عهد مع الله دي كمان
انت تعرف قيمة عهد الله؟
ان كنت تعرف قيمته فخذ به
و ان كنت لا تعرف فاتكتم و التزم الصمت و اخرس
عشان يوم القيامة هتتحاسب على العهود دي
حرام عليكم نفسكم
بقى عشان تكسب مكسب قليل من الدنيا تاخذ عهد كاذب مع الله؟
و تلقي باسم الله في أيماناتك الكاذبة ؟؟
دة شيء عظيم جداً جداً..
ربنا يهدي .

4 comments:

romansy said...

طبعا كل انسان فينا يتمنى ما يعملش الحاجه الاولى
والحاجه التالته
بس كل واحد فينا يتمنى يعمل الحاجه التانيه

كلام على بلاطة said...

;ل عام وانت بخير

Unknown said...

رومانسي
:)
تعرف
الحاجة التانية دي
خليتني احس ان الدنيا لسة فيها حاجات حلوة
:)
منور فعلا

Unknown said...

وعلى بلاطة
و حضرتك طيب.